klarayoga.blogg.se

yoga chitta vritti nirodha

Svetten lackar

Kategori: Yoga

Asana och pranayama skapar tapas, hetta, som renar insidan. I reningsprocessen gör vi oss av med onödigt överflöd. En effekt av asanapractice är att vi svettas, vilket vi även eftersträvar. 
 
Den första niyama, det vill säga förhållningssätt gentemot oss själva, är sauca, eller renlighet. Detta gäller både inre och yttre renlighet. Vi ska tänka goda tankar likväl som sköta hygienen och vår omgivning. Rena tanker ger ett rent sinne som i sin tur ger en ren själ. Yogin ska hålla sig ren för att visa sin omgivning respekt, men också för att vara ett gott exempel för andra. 
 
Alla vet ju att gammal svett luktar just gammal svett. Det är därför viktigt att vara ren när vi praktiserar. Det finns individer som inte riktigt har förstått detta och något av det svåraste som finns är att tala om för en student att han eller hon behöver tänka lite mer på sin hygien. Kanske behöver man duscha efter en dag på jobbet, eller i alla fall tvätta av fötter och armhålor. Kläder har ett bäst-före-datum, likaså mattor. Tankar som av förklarliga anledningar dök upp efter gårdagens klass. Hoppas bara att jag själv tillhör kategorin som föregår med gott exempel. Det gäller att inte kasta sten i glashus. 
 
Är inte detta linne ljuvligt? Svetten droppar på den lilla kaninen som gör en solhälsning. Precis så kände jag mig idag (fast kanske intre riktigt så söt) och linnet var mer än genomblött när jag la mig ner för att vila. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: